29 augusti 2010

Pappa Ohly betalar?

Valfläsket står som spön i backen. Vänsterpartiet vill att studenter ska få gratis kollektivtrafik. Och det vore ju trevligt, om det inte vore för det att SL-kort inte är gratis. Varför ska just studenter få gratis kollektivtrafik? Det finns tydligare anledningar att ge exempelvis äldre eller färdtjänstberättigade gratis kollektivtrafik (eftersom det kan tänkas spara färdtjänstpengar). Varför vill man också att studenter i tätorter ska få större nytta? De studenter som bor på landsbygden lär knappast ha någon större nytta av de gratis busskorten. Och vem betalar för de ytterligare bussar som riskerar behövas? Alla städer som prövat helt gratis kollektivtrafik, vilket i förlängningen är Vänsterpartiets mål, har fått problem att åkandet ökat så mycket att man måst bygga ut trafiken. Det hade nog varit ett trevligt resultat, om det inte vore för att det knappast är bilisterna som låtit bilen stå - det har snarare varit estradörer flanörer och cyklister som istället valt att transportera sig med en stinkande dieselbuss.

4 kommentarer:

Jonas Sandberg sa...

Är det inte ordet "flanör" du bör använda i detta fall?

Och för att anknyta till textens mening så bör man ju inte heller glömma ytterligare en kategori nya resenärer vid gratis kollektivtrafik: De hemlösa.

Magnus Persson sa...

Tack för språkkollen. Visst är det flanörer jag menar. Och tack för extra-argumentet. I ett övergångsskede kan man tänka sig sällan skådade antal studenter på fristående kurser, men utan stadigvarande bostad...

Jonas Sandberg sa...

Haha, nu var det väl inte hemlösa studenter jag tänkte på i första hand...

Betraktar man verkligheten som den är och inte som man vill att den skall vara så är nog förslaget kontraproduktivt. I de trögflytande bilköerna ner mot Tingstadstunneln så sitter ensamma vita medelålders män i varje bil. Vita medelålders män trivs mest i sällskap av varandra och känner sig en smula otrygga och obekväma när de är omgivna av människor som inte är som dem. Gratis kollektivtrafik kommer fylla bussar, spårvagnar och tunnelbanor med ännu fler som inte är som dem, och den vita medelålders mannen kommer krampaktigt hålla fast vid sin vana att sitta och köa i sin skinande V70. Men intentionen var ju god :)

Magnus Persson sa...

Jag tänkte snarare att det är betydligt billigare för de hemlösa att söka in på någon flumkurs än att faktiskt betala för ett månadskort (vilket de presumtivt kan göra redan idag).

Och ja, du har helt rätt om att det riskerar att öka användningen av kollektivtrafiken men trots det ändå inte minska bilismen. Det är nog ganska många som undviker blåa linjen hos mig, som parallell. Det är ju en massa konstigt folk som ska till Hjulsta, Akalla, Hallonbergen, Rinkeby och alla andra invandrarförorter.