06 november 2007

Hallandsåstunnelns vara eller inte vara

Sydsvenskan startade tidigare idag ett mindre bloggdebakel, när man i en artikel med anledning av att de borgerliga ledamöterna i riksdagens trafikutskott idag besökte bygget, gick ut och gav intrycket att tunnelprojektet var hotat. Även Hallandsposten, SVT och Helsingborgs Dagblad, Ny Teknik samt Hallandsposten igen rapporterar, och då låter det inte alls lika negativt. Så länge den enda budget som överskrids dramatiskt är tidsbudgeten, så ser inte riksdagsledamöterna några problem med att låta projektet gå vidare.

Det är inte någon tvekan - Hallandsåsprojektet har varit ett stort hål i statens plånbok. Resultatet är dock redan halvfärdigt - det är inte särskilt lätt att bara flytta en järnväg någon annanstans. Det enda egentliga alternativet till att låta västkustbanan gå i en tunnel genom Hallandsås är nämligen att fortfarande bygga ett dubbelspår, fast någon annanstans (exempelvis längre österut). Enkelspåret över Hallandsås har helt enkelt en löjligt låg kapacitet - det finns exempelvis idag inte möjlighet att köra pendeltåg eller lokaltåg mellan Halmstad och Ängelholm, och turtätheten med tågen är på den sträckan lägst på hela västkustbanan. Varje höst är lövhalkan ett stort problem (lutningen över Hallandsås överskrider Banverkets riktvärden rejält). En tågresa mellan Laholm och Ängelholm tar dessutom en halvtimme - ändå är det en resa som bara tar 20 minuter med bil, trots att tåget har en betydligt högre maxfart än en bil vid laglig motorvägskörning; 180 km/h för Öresundståget och 200 km/h för X2000.

Problemet med alternativa dragningar av Västkustbanan är att det ändrade beslutet i så fall skulle tagits högst något år efter att hela dubbelspårsprojektet sattes i sjön. Väljer man att leda dubbelspåret något annat håll idag måste man inte bara lägga nya spår mängder av mil, man måste flytta stationen i Laholm till öster om staden, och stationen i Båstad utgår i så fall helt. Nej, antagligen finns det idag inte längre någon återvändo. Man kommer att ta sig igenom åsen, förr eller senare. Det har redan kommit för många chanser att ge upp projektet som inte tagits, och mer och mer av pengarna för bygget är redan använda. Anders tycker likadant.

På lång sikt är det dessutom nödvändigt att bygga ut ett välfungerande järnvägsnät. Det är enda sättet att säkerställa att flygets andel av resandet fortsätter minskas. I södra Sverige, och framförallt inte mellan de tre största städerna, skulle det egentligen inte finnas någon större anledning att ta flyget. Avstånden är så korta att tidsvinsten är marginell. Det är redan idag inte större avstånd från Göteborg till de bägge andra storstäderna än tre timmar med tåget. Räknar man med taxi eller flygbuss till flygplatsen, incheckning, säkerhetskontroll och boarding så tar en flygresa åtminstone 2½ timme. Trimmar man tåget lite till kommer inrikesflyget i södra Sverige med några få undantagssträcker helt enkelt mer eller mindre självdö i konkurrensen. Då duger det inte att långa sträckor är enkelspår med tidskrävande tågmöten, eller vackra men ack så långsamma slingriga bergssträckor.

Inga kommentarer: