15 april 2010

Halkvarning

Det är soligt, varmt och skönt. Snön är sedan ett bra tag borta. Perfekt läge att göra något åt nyårslöftena och bli både sundare och miljövänligare genom att cykla till jobbet (för de som inte är som mig är en hurtboll som cyklar året om och som vänner tittar konstigt på under vintern). Eller kanske inte? Cykelbanorna i Solna ser fortfarande mer ut som grusvägar än asfalterade dito. I Stockholm är man lite flitigare på att sopa men på de flesta håll är det stökigt även där. Rullgruset som ligger kvar kan vara glashalt, lika illa som snömodden det var tänkt att bekämpa! Det enda som egentligen skulle kunna vara ännu värre är blankis.

Det är förståeligt att det tar tid att sopa upp gruset, men man frågar sig ändå om det inte skulle kunna göras snabbare. Och man frågar sig också om gruset på cykelbanorna verkligen hjälpte i vintras, det kanske hade varit bättre att se till att plogningen varit gjord ordentligt? För cyklar gör nämligen grus som halkbekämpning inte så stor skillnad, inte när den kombineras med någon centimeter hårt packad snö.

Rullgruset är kort sagt en rejäl trafikfara för oskyddade trafikanter - cyklister och i viss mån estradörer är de som i första hand riskerar skadas för att det i flera veckor varit ostädat. De allra flesta cykelolyckorna är singelolyckor, troligen i dubbel bemärkelse, och många blir helt orapporterade eftersom det sällan är någon som skadas allvarligt, utan mest blir skrapsår och förstörda kläder. Helt onödigt, och något som säkert gör att alla inte vågar cykla mer än mitt i sommaren.

Läs även: Anna.

2 kommentarer:

Maderot sa...

Det är väl billigast om gruset får ligga kvar. Det blir ju vinter snart igen.

Magnus Persson sa...

Absolut billigast hade väl ändå varit att inte sprida ut något grus alls?? :-P