19 mars 2008

Klöver torn

Bättre sent än aldrig! Det har gått några dagar nu sedan Centerpartiet i Stockholm lanserade förslaget om Trifoliumskrapan, en tredubbel skrapa på 200 meter, tänkt att läggas på en överdäckning av spårområdet norr om centralstationen samt Klarastrandsleden, men jag tar mig ändå friheten att skriva några kommentarer.

Jag kan redan nu lova alla läsare att sannolikheten att projektet verkligen blir av antagligen är ganska minimal. Hur många tidiga arkitektförslag förblir oförändrade egentligen? Precis. Dessutom är väl sannolikheten att ett miljardprojekt med ett namn som rimligtvis endast kan appellera till Centerpartiet, LRF och 4H, verkligen blir till på riktigt kanske inte är enorm.

Men utspelet från Per med flera är ändå välbehövligt. Arkitekturdebatten i Stockholm är förvånansvärt lik den laholmska. Skillnaden är bara att i Laholm är det femvåningshus som är brinnande facklor i debatten, i Stockholm är det femtonvåningshus. Jag skulle hoppas att de som kritiserar förslaget inte gör det genom att säga "Nej, det här vill vi inte ha", utan genom att säga "Nja, vi vill hellre ha det här istället". Annars blir resultatet bara att inget någonsin får ändras.

Det är ingen tvekan om att det sätt Stockholm är byggt på missgynnar utnyttjande av kollektivtrafiken. De höga husen ligger långt ut från centrum. Rimligtvis borde ju de höga husen ligga nära kollektivtrafiken så att det blir lätt att ta sig till och från dem - titta på London! Förutom finanscentret i Docklands så är det väldigt få höga hus som inte är i stort sett solitärer eller åtminstone till största delen omges av halvhöga hus. Och de ligger allihop precis bredvid en tunnelbaneuppgång...

Det område där förslaget lade Trifoliumskrapan, strax norr om centralstationen, är utan tvekan ett av de bästa lägena i Stockholm. Det är promenadavstånd inte bara till kollektivtrafik i form av tunnelbana och pendeltåg, utan även till SJ:s rikstrafik och Arlanda Express. Att utnyttja den marken till en bangård är uppseendeväckande när man redan diskuterar överdäckning av bland annat norra stationsområdet, som är ett annat liknande, om än inte riktigt lika centralt, område.

Inga kommentarer: