03 mars 2011

Fler stockholmare kräver mer tunnelbana

När Stockholm växer med ett Göteborg på några decennier, så kommer det vara nödvändigt att se till att kollektivtrafiken i regionen byggs ut. Redan idag, innan befolkningen har ökat med sisådär en halvmiljon, kör tunnelbanetågen knökfulla i rusningstrafiken. Hur man tänkt sig att det ska gå ihop att ha ett stort antal invånare ytterligare, utan att göra större utbyggnader av kollektivtrafiken, förstår jag helt enkelt inte hur man får ihop. Den nya Hagastaden kommer att bli Sveriges mest tättbefolkade område, i Solna ploppar bostadshusen upp som svampar, och även längre norrut byggs det så det knakar. Samma situation ser vi på motsatta sidan av stan, där bussarna oavbrutet angör Slussen - även Nacka/Värmdö hör till de kommuner i landet som växer allra mest. Trafiksituationen kommer helt enkelt inte att hålla i längden.

För att möta det här har man idag egentligen bara två kollektivtrafiklösningar - dels Citybanan som kommer att leda till en välbehövlig utökning av pendeltågstrafiken, men utöver det bara utbyggnad av spårvagnar, främst i form av Tvärbanan. Problemet är bara att pendeltågen bara håller sig längs stambanan, och tvärbana och andra spårvagnar är nog bra, men kapacitetsmässigt är de ett tydligt nerköp jämfört med tunnelbana. Spårvagn är bra - och behövs - men det möter en helt annan marknad än den masstransport som tunnelbanan kan erbjuda, och används också för relativt sett kortare resor. Vi måste inse vilken utmaning det är att få Stockholmstrafiken - både på spår och på asfalt - att fungera när en halv miljon till kommer att bo här om bara några år.

Läs även: Magnus, Per, Albin, Johan

1 kommentar:

Rune sa...

Fler invånare ställer krav på klok samhällsplanering. T.ex. planering för att minska behovet av resor och transporter med integrering av bostäder, service och arbetstillfällen. Sen ställs det också krav på överflyttning resande/transporter som ändå behövs till kollektivtrafik och spår från vägtransporter. Det finns goda exempel i europeiska städer där man t.ex. minskat antalet parkeringsplater, uppmuntrar bilpooler och bygger spårvägar. Pendeltåg, tunnelbana och spårväg har alla sina nischer. Många uppskattar att färdas ovan jord. Det gäller att ha ett systemtänkande på transporter och tänka rätt från början. Investeringsbehovet är stort och misstag blir dyra att rätta till. Det gäller också att planera för andra behov och se till att det blir natur kvar som ger möjlighet till rekreation och uteaktiviteter.