tag:blogger.com,1999:blog-25828964.post4278232782497729302..comments2024-03-05T08:48:20.322+01:00Comments on Magnus blogg - för ett grönare Solna: Slut på planekonomi för tågtrafiken?Magnus Perssonhttp://www.blogger.com/profile/01363427839335773575noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-25828964.post-44012975916316054172008-02-25T11:05:00.000+01:002008-02-25T11:05:00.000+01:00Att den fungerat bättre är absolut inte lika med a...Att den fungerat bättre är absolut inte lika med att den fungerat bra.<BR/><BR/>Eftersom det på de lönsamma linjerna inte ens funnits en marknad, blir marknaden på de olönsamma linjerna helt enkelt definitionsmässigt bättre, bara av det faktum att den funnits. <BR/><BR/>Sen kanske man kan fundera på vilka upphandlingskriterier som Rikstrafiken egentligen använder - jag känner också till kritiken även om jag mest åker tåg i Sydsverige. Fast det är ganska off-topic i sammahanget tror jag, så det får sparas till en annan gång.Magnus Perssonhttps://www.blogger.com/profile/01363427839335773575noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-25828964.post-47906490937208682762008-02-25T10:19:00.000+01:002008-02-25T10:19:00.000+01:00Intressant info, tack! Min kommentar med russinen ...Intressant info, tack! Min kommentar med russinen var av det generalla slaget, men det kan som du skriver gå åt andra hållet också. <BR/><BR/>Du skriver "marknaden för den olönsamma trafiken har [...] fungerat bättre". Nja, efter att t.ex. ha läst skräckhistorier om hur katastrofalt Connex hanterade Norrlandstrafiken så kan man förundras över att det alls finns någon marknad kvar för tåg på de sträckorna.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-25828964.post-35536093066038834492008-02-24T23:29:00.000+01:002008-02-24T23:29:00.000+01:00De linjer som inte bär sina egna kostnader handlas...De linjer som inte bär sina egna kostnader handlas redan idag upp av Rikstrafiken, se exempelvis <A HREF="http://www.rikstrafiken.se/db_dokument/Rikstrafiken_karta_upphandlad_trafik_maj2003.pdf" REL="nofollow">denna karta</A>. Om SJ alltså inte försöker använda sin ställning till att prisdumpa så har de alltså full möjlighet att gå med visst även på linjer där biljettförsäljningen inte betalar för alla driftskostnader.<BR/><BR/>Det är för övrigt på dessa mindre lönsamma linjer som mycket av den alternativa tågtrafiken körts i Sverige. Namn som Veolia, Connex, Tågkompaniet, BK Tåg mfl kanske är bekanta? De har framförallt kört tåg mot Norrland, där det finns flera upphandlade linjer. Kort sagt, marknaden för den olönsamma trafiken har hittills fungerat relativt sett <I>bättre</I> än för den lönsamma. Idag är det nämligen <I>SJ</I> som plockar russinen ur kakan - som det är idag är konkurrensen definitivt inte på lika villkor.Magnus Perssonhttps://www.blogger.com/profile/01363427839335773575noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-25828964.post-4186766792027034302008-02-24T13:45:00.000+01:002008-02-24T13:45:00.000+01:00Visst, låt NetRail trafikera Stockholm-Göteborg. M...Visst, låt NetRail trafikera Stockholm-Göteborg. Men då ska de också trafikera de linjer som SJ kör och som går med förlust, så att de konkurrerar på samma villkor. Att plocka russin ur kakan är lätt, men det är ofta andra som då får betala.Anonymousnoreply@blogger.com