tag:blogger.com,1999:blog-25828964.post3436394923060412930..comments2024-03-05T08:48:20.322+01:00Comments on Magnus blogg - för ett grönare Solna: Euroasiatiska expressen om tio år?Magnus Perssonhttp://www.blogger.com/profile/01363427839335773575noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-25828964.post-34608719720244169662010-03-19T17:20:42.278+01:002010-03-19T17:20:42.278+01:00Hej, trevligt med lite kommentarer. Tyvärr har jag...Hej, trevligt med lite kommentarer. Tyvärr har jag spenderat veckan i Tyskland på en doktorandskola och haft fullt upp med att förstå vad föreläsarna har försökt få in i våra huvuden.<br /><br />Hur som helst, jag betar av era synpunkter i någorlunda kronologisk ordning:<br /><br />MagLev är intressant teknik, dock tycker jag det fortfarande är lite oklart exakt var kostnaderna kommer att hamna. Alltså fortfarande något oklart om det är teknik som helt säkert är lönsam även på sträckor. Det skulle dock inte förvåna mig om Kina hinner bygga längre sträckor än den de redan har i magnetsvävarteknik innan de kommer överens med alla länder på vägen, dessutom är säkerligen en del av ett sådant här projekt att få lämpliga transportvägar för lättare gods (=containrar), så en ståljärnväg gör säkert nytta även om man senare även bygger MagLev. Rent politiskt tror jag det är betydligt enklare att få igenom en "konventionell" järnväg. Vakuumtuber ligger i sammanhanget utom tävlan - oavsett om det är realistiskt så är det inte någon som vet det än.<br /><br />För mig är det helt enkelt viktigare att det blir av än att det blir med den allra häftigaste tekniken direkt från början. :-)<br /><br />Julia: Helt klart viktig tanke - flera länder längs vägen är inte helt stabila. Det är väl därför kineserna i första hand siktar på att gå igenom Ryssland som ändå är relativt stabilt.<br /><br />Öresundsbo: Ja, tack, gärna.Magnus Perssonhttps://www.blogger.com/profile/01363427839335773575noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-25828964.post-59668478327853694632010-03-19T05:08:12.163+01:002010-03-19T05:08:12.163+01:00Tror ni att ett sådant tåg också skulle få negativ...Tror ni att ett sådant tåg också skulle få negativa säkerhetspolitiska följder, eller inte?Julianoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-25828964.post-91815094265140212602010-03-17T09:24:55.640+01:002010-03-17T09:24:55.640+01:00Otroligt härligt med spirande optimism - och jag s...Otroligt härligt med spirande optimism - och jag skulle faktiskt inte bli förvånad om dom klarar det !<br />Kanske inte hela sträckan på 10 år - men stora delar :D<br /><br />Och jag tror och hoppas det även kan innebära ett lyft för europa OCH Sverige - inte minst så är vi ju fortfarande en stålproducent att räkna med - samt har en del företag som kan lite om signalsystem, tåg osv<br />/KKlashttps://www.blogger.com/profile/01909127615968186875noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-25828964.post-42781774258935332102010-03-16T23:30:13.833+01:002010-03-16T23:30:13.833+01:00Ännu längre fram i tiden kan det vara aktuellt att...Ännu längre fram i tiden kan det vara aktuellt att bygga maglev tåg som går igenom vakuum-tunnlar. Då kan vi få tåg med en som går snabbare än Concorde men kan stanna på många hållplatser. Det enda färdmedlet som kommer vara snabbare är rymdflyget, och det är närmare i framtiden än man tror. Men med tanke på de drivmedel som krävs så är tåget framtiden.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-25828964.post-71738808299935187632010-03-16T21:35:13.356+01:002010-03-16T21:35:13.356+01:00Hoppas att Hamburg/Berlin blir noder i en sådan jä...Hoppas att Hamburg/Berlin blir noder i en sådan järnväg och att det går pendeltåg från Malmö till noderna. Detta skulle öka nyttan av bron från Danmark till Tyskland och motivera en Öresundsbro till, gärna strax norr om Saltholm så att det kan bildas en yttre ringvär runt Malmö/Köpenhamn.Öresundsbonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-25828964.post-64324669517645833592010-03-16T19:59:16.595+01:002010-03-16T19:59:16.595+01:00Hej. Kika gärna på Maglev tekniken. Med den skulle...Hej. Kika gärna på Maglev tekniken. Med den skulle det gå bra mycket snabbare än ett dygn att åka från london till peking med tåg. :-)markushttps://www.blogger.com/profile/12535709682935945142noreply@blogger.com